Istnieje niewiele różnic między broniami, jest więc niewiele sensu w użytkowaniu i w ogóle istnieniu różnych broni, jeśli ich efekt ma być taki sam. Niewiele jest też sensu w istnieniu obok siebie narzędzi i dedykowanej broni bojowej, jeśli te pierwsze mają mieć takie same walory jak zwykła broń, a ponadto dają bonusy do rzemieślnictwa. Stąd należy wprowadzić szereg zmian:
Po pierwsze, należy wprowadzić najogólniejszy podział wyposażenia na dwie grupy: broń i narzędzia.
-Dedykowana broń bojowa będzie posiadała specyficzne bonusy do walki, dzięki czemu ich użycie będzie bardziej opłacalne w walce niż narzędzi.
-Narzędzia dalej będą mogły zostać użyte w walce, ale będą zapewniać bonusy tylko do np. rzemieślnictwa, więc nie będą tak efektywne.
Dalej - Broń należy podzielić na następujące kategorie:
Broń do walki wręcz:
-Broń biała (miecze, sztylety), znaczny bonus przeciwko przeciwnikom nieopancerzonym i lekko opancerzonym (lekkie, np. skórzane pancerze są podatne na cięcia), niewielki bonus przeciwko ciężkim pancerzom (precyzyjne pchnięcia i sztychy)
-Broń obuchowa, znaczny bonus przeciwko przeciwnikom nieopancerzonym i opancerzonym, niewielki minus przeciwko lekkim pancerzom (amortyzują uderzenia), precyzja będzie potrzebna do atakowania głowy lekko opancerzonego przeciwnika
-Topory, znaczny bonus przeciwko nieopancerzonym i przeciw tarczom, minus przeciw ciężkim pancerzom (blach praktycznie nie da się przeciąć)
-Broń drzewcowa, uniwersalna, skuteczna na równi przeciwko różnym rodzajom pancerzy, posiada bonus przeciwko każdemu szarżującemu wrogowi, latającym przeciwnikom (długość tej broni pozwala łatwiej walczyć z latającym wrogiem niż znacznie krótsza broń do walki wręcz)
Broń dystansowa:
-Broń miotana (noże, topory do rzucania, oszczepy), mają krótki zasięg, ale nie wymagają przeładowywania i zadają duże obrażenia
-Łuki, szybkie w strzelaniu i celne, ale w walce z ciężkozbrojnym przeciwnikiem lub gruboskórną bestią mogą wymagać precyzji by trafić w czułe punkty
-Kusze, ich przeładowanie winno zajmować chwilę, mają mniejszy zasięg, ale są celne i zadają duże obrażenia, przebijają pancerz
-Broń palna, zawodna i długa w przeładowaniu, niecelna, ale posiadająca dewastującą siłę ognia, bezlitośnie przebija się przez pancerz, huk, ogień i dym mogą też wzbudzać przerażenie wśród zwierząt i ludzi nieobeznanych z tą bronią
Każda broń dystansowa może być użyta w walce wręcz, zadając 1 obr.
Pancerze powinny być podzielone na:
Lekkie (przeszywanice, kolczugi, zbroje lamelkowe itd), chroniące przede wszystkim przed bronią obuchową i w mniejszym stopniu przed innymi obrażeniami,
Ciężkie (brygantyny, zbroje łuskowe, płytowe), chroniące przed łukami, toporami i lekką bronią, wrażliwe na broń palną, obuchową, kusze, w mniejszym stopniu na broń białą
Rzecz jasna system pozostawia wolną rękę na wszelakie bronie magiczne i zaklęte